Werkzoeken

Solliciteren: eerst op onderzoek uit

Solliciteren: eerst op onderzoek uit

Daar zit je dan. Je zag die ene leuke vacature. Waar je jezelf helemaal in herkende. Bij een mooi bedrijf ook. Ja, dáár wil je wel werken, dat lijkt je wel wat! Maar nu dus een sollicitatiebrief schrijven…
Voordat je daadwerkelijk die brief gaat schrijven, ga je op onderzoek uit. Het is belangrijk dat je, voor je gaat solliciteren eerst het bedrijf en de vacature gaat onderzoeken: waarbij zoveel mogelijk informatie verzamelt over het bedrijf waar je wil solliciteren en over de openstaande functie.

Je gaat op onderzoek uit

En daar wil ik het in deze post over hebben. Je gaat op speurtocht!

Een doelgerichte sollicitatie heeft zoveel meer kans van slagen dan doelloos maar wat doen. En door het verzamelen van informatie kom je er achter of het bedrijf en de functie ook werkelijk bij jou passen.
Het is net daten: je wil eerst een goed beeld krijgen van die ander. Wel zo fijn natuurlijk als het goed klikt ☺️

Weten wat je wil en weten wie je bent

Net als bij daten is het belangrijk om jezelf te kennen. Te weten wat je wil (en niet wil). En te weten wie jij zelf bent: wat zijn jouw persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten, wat zijn jouw vaardigheden, wat is jouw expertise.

Natuurlijk laat je je van je goede kant zien en zet je je beste beentje voor tijdens een sollicitatie. Maar als dat erg veel van je vraagt omdat je bijvoorbeeld niet zo goed weet hoe je jezelf moet presenteren, dan blijft er weinig energie en aandacht meer over om in te schatten of het bedrijf en de vacature je aanstaan.
Dus hoe beter je jezelf kent, hoe zelfverzekerder je overkomt. En ook daar is onderzoek voor nodig. Dat maakt het een stuk makkelijker om te ontdekken of er een klik is tussen jou en het bedrijf.

TIP: Een superhandige tip die ik onlangs kreeg: “Google jezelf eens”.

Kijk wat er allemaal over je te vinden is.
Zijn er misschien zaken of berichten waarvan je liever niet hebt dat iedereen die ziet? En zeker een potentiële werkgever niet? Dan is het hoog tijd om dat te (laten) verwijderen.

De website van het bedrijf doorspitten

Gelukkig is er tegenwoordig veel informatie online te vinden. Hiep hiep hoera voor het internet!
Spit de website van het bedrijf helemaal door (vaak is er ook een “werken bij” deel waar je nog meer informatie kunt vinden).

  • Hoe presenteert het bedrijf zich? Is er een herkenbare huisstijl? Wat is de ‘tone of voice’?
  • Is er een ‘Over ons’-pagina? (liefst met wat foto’s van de mensen die er werken)
  • Kun je iets vinden over missie, visie en/of waarden?
  • Verkoopt het bedrijf producten/diensten: heb je iets met die producten of diensten, kun je daar achter staan?
  • Hebben ze een blog, of een klantenservice pagina?
  • Steunt het bedrijf een goed doel? Houdt het zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Wat is de locatie en is het goed bereikbaar?

Bovendien is het mogelijk dat er op Youtube of Vimeo bedrijfsvideo’s staan. Kijk daar zeker naar tijdens je onderzoek.

Vergeet ook niet op social media te kijken of het bedrijf daar actief is, zoals Facebook, Twitter, Instagram.
En ga het bedrijf volgen op LinkedIn. Dan kunnen hun posts in je tijdlijn verschijnen en kun je zien hoe zij zich daar laten zien.

En zoek in Google (of een andere zoekmachine) wat je nog meer over het bedrijf te weten kunt komen. Vroeger werden artikelen geschreven voor vakbladen, nu zijn zulke artikelen voor specifieke beroepen en branches veelal online te vinden.
Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.

De vacaturetekst uitpluizen

Pluis ook de vacaturetekst helemaal na. Bedrijven doen hun best om in de vacatureteksten zichzelf voor te stellen. En ze laten vooral ook zien wat hun probleem is en wat zij zelf zien als de oplossing daarvoor.

Is er bijvoorbeeld een helpdeskmedewerker nodig? Dan kunnen ze iemand nodig hebben die minstens:

  • computer savvy is
  • klantvriendelijk is (hij/zij is tenslotte het visitekaartje van het bedrijf)
  • begrijpelijk kan uitleggen
  • goed met mensen om kan gaan (ivm klantcontact en communicatie binnen het bedrijf)
  • geduldig is en op hoog tempo kan schakelen tussen verschillende taken
  • analytisch is en gestructeerd kan werken: voor het logisch oplossen van het probleem en het vervolgens correct vastleggen in een kennisbank voor future reference.

Genoeg uitspraken waarvan je kunt achterhalen of ze bij jou passen, en of jij dus geschikt zal zijn voor de functie. En dat geeft je woorden die je kunt gebruiken voor het schrijven van je sollicitatie- of motivatiebrief.

Kortom, het is belangrijk voordat je actief gaat solliciteren, eerst het bedrijf te onderzoeken. En ook de vacature. En het is ook handig te weten wat je zelf wilt en kunt.
Mocht je vragen hebben, stuur me gerust een berichtje via LinkedIn.
Veel succes met je zoektocht naar werk!