Werkzoeken

Verleiden op de arbeidsmarkt

Persuasive recruitment: verleiden op arbeidsmarkt

Vandaag heb ik een clinic bijgewoond: “Persuasive recruitment: het geheim van verleiden op de arbeidsmarkt”, gehost door de Beeckestijn Business School. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het een enorme uitdaging voor ondernemers om de best gekwalificeerde arbeidskrachten te vinden die passen binnen de bedrijfscultuur en die positief bijdragen aan de organisatie.

Presentatie door Eric van Bourgonje

Eric van Bourgonje legde in zijn presentatie een vernieuwende en reeds beproefde methodiek voor. Waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden van andere werkgevers in dezelfde markt.
Andere ondernemers die zich bijvoorbeeld gedwongen voelen om mensen aan te nemen die niet helemaal voldoen aan hun eisen. Of die dure werving- en selectiebureaus, of uitzendbureaus moeten inschakelen.

Waarom ik als werkzoekende een webinar voor ondernemers bijwoonde? Vanwege mijn bedrijfskundige achtergrond vind ik het reuze interessant!

Uiteindelijk vond ik het een openbaring om over deze methodiek te horen. Het leek in wezen heel veel op de nieuwste methodes die ik als werkzoekende in de afgelopen weken heb geleerd, bijvoorbeeld bij de sollicitatiecursus Slim aan de slag. Ook de term “Jobmarketing” van Aaltje Vincent schoot me hier te binnen.

Werkzoekenden verleiden de werkgevers

Eind van de middag legde ik plots de link: al die nieuwe methodes hebben veel weg van elkaar! Of ze nou voor ondernemers, of voor werkzoekenden bedoeld zijn, de strekking komt overeen.

Om de presentatie van vanmiddag nu resumerend weer te geven:
– zoals Eric zei: laat ondernemers hun potentiële kandidaten verleiden
– geldt andersom ook: laat werkzoekenden hun potentiële werkgevers verleiden.
Dat werkt twee kanten op. Wat mooi!

Verleiden op de arbeidsmarkt, hoe dan?

Voor ondernemers geldt dus:
Zorg ervoor dat je de meest zichtbare en aantrekkelijke werkgever in je markt wordt.

En voor werkzoekenden geldt dus:
Zorg ervoor dat je de meest zichtbare en aantrekkelijke werknemer in je vakgebied wordt.

Het mooie is dat in deze digitale tijd van social media er legio tools voorhanden zijn die daarbij ingezet kunnen worden. Video, storytelling, Stories, remarketing, noem maar op.

Kortom, ik vond het een leerzame en heldere presentatie. En leuk om in gedachten ineens die schakel te leggen tussen werkgevers en werknemers, die dus niet perse aan weerszijden van de tafel zitten, maar met elkaar aan tafel gaan om samen de beste resultaten te bereiken.

Werkgevers verleiden de werkzoekenden

Overigens, Eric heeft het ook over social recruitment marketing.
En dat houdt zoveel meer in dan alleen maar beter zichtbaar en aantrekkelijker worden. Denk bijvoorbeeld aan: bereiken, verleiden en converteren van de juiste kandidaten. Hypertargeting via social media, de inzet van verleidingstechnieken en focus op conversie.

Wat Eric’s geheim is ga ik je niet verklappen.
Wel raad ik je aan om, als je werk zoekt eens te Googlen op ‘jobmarketing’ of ‘slim aan de slag‘, en als je geschikte werknemers wil werven informatie op te vragen bij Eric’s bedrijf Jobsrepublic.